پورمختار خبر داد
جلب اموال زنجانی برای تسویه بدهی

۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ -/رییس کمیسیون اصل نود مجلس گفت که اموال بابک زنجانی برای تسویه بدهی‌های وی گرفته می‌شود و در اختیار دولت قرار می‌گیرد.

 
محمدی علی پورمختار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اموال بابک زنجانی در داخل کشور در حال شناسایی است تا این اموال برای تسویه بدهی وی در اختیار دولت قرار گیرد.
 
وی افزود: کل بدهی بابک زنجانی همان مبلغ چکی است که براساس اخبار شنیده‌ایم وصول نشده است؛ البته اموال وی بیش از بدهی او است اما همه اموال در ایران نیست، بخشی از اموال او در خارج از کشور است که در حال پیگیری هستیم که این اموال را بگیریم.
 
پورمختار با بیان اینکه پروژه ایران زمین و شرکت هواپیمایی بابک زنجانی برای تسویه بدهی وی گرفته می‌شود، تصریح کرد: اگر بابک زنجانی جرم دیگری نداشته باشد، بعد از وصول بدهی‌هایش آزاد خواهد شد.
 
رییس کمیسیون اصل نود در پایان در پاسخ به این سوال که آیا بابک زنجانی به غیر از بدهی جرم دیگری در پرونده دارد یا خیر گفت: فعلا قوه قضاییه چیزی در این رابطه به ما نگفته و اگر بازداشت وی فقط به خاطر بدهی بوده باشد، آزاد می‌شود.

اژه‌ای: قرار مجرمیت زنجانی صادر نشده است

۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳/دادستان کل کشور با اشاره به دریافت نامه بانک مرکزی در خصوص اسامی بدهکاران بانکی گفت: پرونده بابک زنجانی در حال رسیدگی است و قرار مجرمیت صادر نشده است.

 
به گزارش مهر، حجت الاسلام محسنی اژه ای در حاشیه جلسه هماهنگی ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این جلسه آنچه دادستان کل کشور در پیگیری موضوعات عامه دارد مطرح شد که جلسه مفیدی بود.
 
دادستانی کل کشور با ستاد حقوق بشر همکاری لازم را دارد و این موضوع به این خاطر نیست که امروز غربی ها و برخی مدعیان حقوق بشر مطالبی را مطرح می کنند بلکه ما در انجام وظیفه اسلامی و دینی خود در بحث حقوق بشر و حقوق شهروندی اهتمام داریم.
 
سخنگوی قوه قضاییه خاطر نشان کرد: هرجا احساس کنیم حقی از کسی به ناحق ضایع شد تا استیفای کامل این حق تلاش می کنیم.
 
خبرنگاری در خصوص ارسال اسامی بدهکاران بانکی به قوه قضاییه پرسید که وی در پاسخ گفت: این نامه را از طریق بانک مرکزی دریافت کرده ایم. این موضوع باید بررسی شود و همانطور که پیش از این گفتم بدهکاران بانکی چندین دسته هستند.
 
خبرنگاری در خصوص آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی پرسید که دادستان کل کشور در پاسخ گفت: پرونده در حال رسیدگی است و تاکنون قرار مجرمیت صادر نشده است.

جهرمی: می‌دانم چرا خاوری دستگیر نشد

۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳/در شرايطي 3 سال از پرونده فساد مالي بانكي مي‌گذرد كه مردم همچنان پاسخ قانع‌كننده‌يي در برخورد با عاملان اين پرونده نگرفته‌اند و حتي مسوولاني كه آن زمان در متن اين موضوع قرار داشتند نيز از اين موضوع گلايه دارند. محمد جهرمي كه آن زمان مديرعامل بانك صادرات بود، اين روزها از طولاني شدن روند بررسي پرونده فساد مالي 3 هزار ميليارد توماني گلايه دارد و مي‌گويد من از اين موضوع كه پرونده بنده مشخص نشده است، ناراحت هستم و مسوولان قضايي بايد در اين رابطه پاسخ بدهند. بخشي از گفت و گوي نامه‌نيوز با جهرمي را در اينجا مي‌خوانيد.


آقاي جهرمي با حاشيه‌نشيني چه مي‌كنيد؟

خوش مي‌گذرد. خيلي بهتر از متن بودن است. اگر آدم بتواند در متن كاري انجام بدهد، متن بهتر است. در غير اين صورت حاشيه بهتر است.

اين حاشيه‌نشيني براي شما كه سمت‌هاي متعددي داشته‌ايد و همواره فعال بوده‌ايد سخت نيست؟

طبيعي است با تغيير دولت‌ها تعدادي از نيروها جابه‌جا مي‌شوند و از تجربيات استفاده نمي‌شود. البته اين موضوع در ايران طبيعي است و در كشورهاي اروپايي با تغيير دولت، وزيران نمي‌توانند تمام معاونان خود را تغيير دهند و معاونان برنامه‌ريزي نبايد تغيير كنند. در ايران اين گونه نيست و چون هر گروهي كه روي كار مي‌آيد دوست دارد مجموعه گروه خود را سر كار بياورد بعضي مواقع تا آبدارچي را نيز تغيير مي‌دهند.

از دولت آقاي روحاني پيشنهادي براي فعاليت به شما داده نشد؟

خير، از طرف دكتر روحاني و تيم وي پيشنهادي نداشتم و اين موضوع طبيعي است و به آنها حق مي‌دهم. هنوز قوه قضاييه پرونده بنده را مشخص نكرده است و حدود 3 سال است كه بنده را بلاتكليف نگه داشته است.

زمان زيادي از پرونده فساد مالي گذشته است. چرا وضعيت آن هنوز مشخص نشده است؟

بايد از مسوولان قضايي پرسيد. من از اين موضوع كه پرونده بنده مشخص نشده است، ناراحت هستم اما ناراحت‌كننده‌تر از اين موضوع اين است كه زماني كه با فردي كه با فساد مبارزه كرده است، برخورد مي‌كنند ديگر كسي نمي‌تواند با فساد مبارزه كند.

شما اگر به جاي مسوولان قوه قضاييه بوديد چگونه با اين پرونده برخورد مي‌كرديد؟

در اين رابطه مي‌خواهم در دادگاه صحبت كنم. بايد قوه قضاييه با برخورد با فساد اتفاق‌افتاده طوري رفتار كند كه از فساد پيشگيري شود. در اين موضوع از فساد پيشگيري نشد. قوه قضاييه با شهرام جزايري برخورد كرد و بعد از آن پرونده مه‌آفريد و بابك زنجاني آمد و پرونده‌هاي زيادي هم وجود دارند كه رو نشده‌اند يا در سيستم بانكي و اداري بر آنها سرپوش گذاشته شده است.

از آقاي خاوري چه خبر؟

خبري ندارم. بنده تذكرهاي فراواني درباره آقاي خاوري دادم اما كسي توجه نكرد. مسوولان خوزستان خيلي خوب پرونده را بررسي كردند اما بايد ديد چرا آقاي خاوري دستگير نشد.

به نظر شما چرا آقاي خاوري دستگير نشد؟

بايد از مقامات قضايي پرسيد. من مي‌دانم چرا اما دليل ندارد كه بنده آن را مطرح كنم.

شما قبل از اعلام علني متوجه اين فساد مالي شديد؟

ما يك ماه قبل از اعلام عمومي عوامل را دستگير كرده بوديم. اما عده‌يي دوست داشتند كه زودتر اين موضوع علني شود. دست‌هاي پشت پرده براي ما مشخص نبود و ما مي‌خواستيم رسيدگي‌ها كامل شود و 36 روز بعد از بررسي‌ها با مصاحبه مجبور به شفاف‌سازي شدم.

آن زمان با آقاي خاوري هم جلسه برگزار مي‌كرديد؟ نظر آقاي خاوري درباره اين پرونده چه بود؟

چندين جلسه را با آقاي خاوري برگزار كردم. بنده با اين جلسات احساس كردم مشكل اصلي خود آقاي خاوري و تيم بانك ملي است.

اگر پرونده اعلام عمومي نمي‌شد بهتر نبود؟

من اصلا موافق اعلام علني نبودم و موافق رسيدگي جدي بودم و خودم هم اين موضوع را دنبال مي‌كردم و الان هم مي‌گويم هر فسادي را هر چقدر علني كنيد اگر رسيدگي سريع انجام دهيد آثار مثبت دارد و اگر رسيدگي مانند پرونده ما باشد آثار منفي دارد
دادستان تهران
کاری که مه آفرید نتوانست انجام دهد، بابک زنجانی انجام داد
۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳/دادستان عمومی و انقلاب تهران، پرونده تشکیل شده درباره بابک زنجانی را پرونده‌ای بزرگ در تاریخ قضایی ایران دانست و گفت: این پرونده ۳ برابر حجم پرونده مه‌آفرید امیرخسروی است.

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در مراسم تودیع و معارفه سرپرستان دادسراهای امور جنایی و ارشاد تهران با اشاره به پرونده بابک زنجانی گفت: پرونده قضایی تشکیل شده درباره تخلفات بابک زنجانی پرونده‌ای بزرگ در تاریخ قضایی ایران و به نوعی یک پرونده ملی است.

گزیده سخنان دادستان تهران را در ادامه می خوانید:
  • حجم پرونده بابک زنجانی 3 برابر پرونده مه‌آفرید امیرخسروی است، عدم پاسخگویی هر فردی در این پرونده موجب می‌شود که تحت تعقیب قرار گیرد.
  • درخصوص پرونده مه‌آفرید باید گفت این پرونده بسیار مهم است و قضات ویژه‌ای برای رسیدگی به آن در نظر گرفته شدند. بیش از 500 نفر در این پرونده تحت تعقیب بودند که برای 250 نفر کیفرخواست صادر شد. دادستانی بر روی این پرونده متمرکز بوده و سیاست آن رسیدگی به مسائل اقتصادی است. نبادی عده‌ای با رانت‌خواری و نفوذ به اموال عمومی، بیت‌المال را به یغما ببرند.
  • پرونده بابک زنجانی بدهکاری نیست بلکه اتهامی است و دستگاه قضایی سیاستش بازگشت وجوه بیت‌المال است و نباید آن را بدهکاری دانست. دادستانی بر روی پرونده بابک زنجانی متمرکز شده و همه افراد که در این زمینه نقش داشتند پیگیر خواهد شد.
  • پرونده اتهام بابک زنجانی در سه حوزه کارگزاری، نفت و تجارت بوده است که در حوزه کارگزاری فعالیت بسیاری کرده که در این زمینه یکی از مدیران سابق بازداشت شده است. بخش دوم در حوزه نفت بوده که معاملات نفتی بسیاری در این زمینه انجام داده و ال سی باز شدو این فرد خود تهیه کننده و صادرکننده بود در واقع تهیه کننده و صادر کننده یک نفر است و آن خود متهم است.
  • متهم (بابک زنجانی) برای پیش بردن کار خود موسسات مالی در دبی، مالزی، ترکیه تاجیکستان راه اندازی کرد. در حقیقت کاری که امیرمنصور (مه آفرید امیرخسروی) نتوانست انجام دهد این فرد انجام داد. بخش دوم مربوط به نفت بوده که تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه صورت گرفت ولی برخی از روزنامه‌ها مطالبی را فاش می‌کنند که این کار ما را دشوارتر می‌کند.
  • بخش سوم کار تجاری است که در گذشته در سال 88 این فرد (زنجانی) در دبی و کیش کارهای تجاری انجام داده است؛ دغدغه اصلی ما این است که وجوه بازگردد. دستگاه‌ها باید مراقب باشند تا سلامت صورت گیرد. در واقع سلامت مدیران بسیار مهم است همچنین موضوع پیشگیری از مواردی است که مورد اهمیت ما بوده و مراکز مالی ما باید بسترهای ایمن را ایجاد کنند.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا